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letzter Beitrag von 1570 am

SwinSID ATMEGA88

  • Ja er ändert die Emulation auf 6581 wenn er geschlossen ist. Die Filter klingen unterschiedlich, was sich sonst noch ändert weiß nur Swinkels :)

    Code: Floppy Fehlerkanal abfragen - Ausserdem kann ich bei "drive not ready" den I: und N: Befehl verwenden und notfalls den Kopf manuell zurückschieben. Und Finger weg vom Stepper!
    1. 10 open1,8,15 : rem 8 ist die Geräteadresse und das kann man bei Bedarf natürlich anpassen
    2. 20 get#1,a$:?a$;:ifst<>64goto20 : rem Das CLOSE 1 am Ende kann man sich sparen, weil beim RUN automatisch ein CLOSE ALL ausgeführt wird.
    3. RUN
  • Aaalso nochmal am Stück:


    Widerstand R3 wird einmal gesetzt oder nicht, je nach Art des C64 Boards, auf das man die Platine steckt.
    Der Jumper wird gesetzt, je nachdem ob man einen 8580 oder 6581 vom Klang her emulieren möchte. Das kann man je nach Song wählen, oder sogar mitten im Song ändern :) Man könnte da sogar einen Schalter anschliessen und nach draussen legen.

    Code: Floppy Fehlerkanal abfragen - Ausserdem kann ich bei "drive not ready" den I: und N: Befehl verwenden und notfalls den Kopf manuell zurückschieben. Und Finger weg vom Stepper!
    1. 10 open1,8,15 : rem 8 ist die Geräteadresse und das kann man bei Bedarf natürlich anpassen
    2. 20 get#1,a$:?a$;:ifst<>64goto20 : rem Das CLOSE 1 am Ende kann man sich sparen, weil beim RUN automatisch ein CLOSE ALL ausgeführt wird.
    3. RUN
  • Currently there are no PCBs left. I will have some manufactured next month or so. Availability will be announced in one of the dedicated NanoSwinSID threads.

    Code: Floppy Fehlerkanal abfragen - Ausserdem kann ich bei "drive not ready" den I: und N: Befehl verwenden und notfalls den Kopf manuell zurückschieben. Und Finger weg vom Stepper!
    1. 10 open1,8,15 : rem 8 ist die Geräteadresse und das kann man bei Bedarf natürlich anpassen
    2. 20 get#1,a$:?a$;:ifst<>64goto20 : rem Das CLOSE 1 am Ende kann man sich sparen, weil beim RUN automatisch ein CLOSE ALL ausgeführt wird.
    3. RUN

  • Hello.
    Since my commodore has damaged the system SID, I want to recreate this project.
    What ATmega88 processor will be suitable for this project? I can do it in SMD technology.
    At the moment I did it on the contact plate, I used the processor atmega88pa au TQFP package. Yet played


    but music is not good. Lack of certain channels, the imbalance volume of the music, no knockout, and


    occasional noise in.
    I do not know where to look I made a mistake.


    google translate.

  • Well, I just purchased a couple Swinsids and I think they are really cool thus far but I'm having an issue. When running two SwinSid on a Sid2Sid board they sound great together but when I running one with a 8580, I notice that the SwinSid is running at about a semitone down from the 8580. Now, I use Mssiah and there are NTSC / PAL setting for the Mssiah to compensate for PAL vs NTSC machines but not individual chips. Hmm... I'm guess SwinSid's were designed to be used with PAL machines? So, my question is: Is there a work around for this or am I going to be limited to running my second sid (the Swinsid) for drums only? Otherwise, this sounds pretty bad. now, you might think... why not run both SwinSids in one machine? Well, I use a 1351 mouse and SwinSids don't work with them so the first Sid has to be stock. Ideas anyone? X1541? Swinkles?


    Thanks, Sean

  • btw... I hope I made it clear that I am indeed on a NTSC C64. I can get two machines somewhat in tune using 2 Mssiah carts if I set the stock Sid C64 to PAL and the SwinSid C64 to NTSC. But, this is defeating the purpose and making it really hard to tune them to all my studio gear.

  • I think you're right, and swinsid doesn't use the c64 clock frequency as an input.

    Code: Floppy Fehlerkanal abfragen - Ausserdem kann ich bei "drive not ready" den I: und N: Befehl verwenden und notfalls den Kopf manuell zurückschieben. Und Finger weg vom Stepper!
    1. 10 open1,8,15 : rem 8 ist die Geräteadresse und das kann man bei Bedarf natürlich anpassen
    2. 20 get#1,a$:?a$;:ifst<>64goto20 : rem Das CLOSE 1 am Ende kann man sich sparen, weil beim RUN automatisch ein CLOSE ALL ausgeführt wird.
    3. RUN
  • Current swinsid firmware generates sound that is synchronized with 32MHz oscillator, not the C64 CPU clock, so it always plays the same pitch on both PAL and NTSC systems. 32MHz clock is divided to get 1.0 MHz base frequency used to update pitch registers, while PAL SID is clocked at 0.985 MHz and NTSC at 1.02 MHz. This is the reason why it sounds a little bit out of tune when comparing SwinSID to SID. It is not a big deal when listening to music or playing games but this may be a problem when using SwinISD with other instruments or real SID.
    There are two method to fix this: One is to change sampling frequency but this will give a little bit of aliasing effect. And the second method requires more CPU power to recalculate pitch value.
    @dJ dAb: I can send you fixed firmware with samplerate fix included so you will be able to test yourself how it sounds (i didn't test this method yet).

  • Hello Swinkels,
    At the "Marburger Stammtisch" in Germany we Test a C64 With Dual Running 8580 and Swinsid.
    A Switch make it Possible to Change SID<--->Swinsid on the Fly.
    The Tone High is Nearly the Same, but not to 100% (PAL System).


    Heartest:
    From the "Marburger Stammtisch" Guys nobody Can clearly Say "I Hear SID or Swinsid", Great Work :thumbsup:

  • Current swinsid firmware generates sound that is synchronized with 32MHz oscillator, not the C64 CPU clock, so it always plays the same pitch on both PAL and NTSC systems. 32MHz clock is divided to get 1.0 MHz base frequency used to update pitch registers, while PAL SID is clocked at 0.985 MHz and NTSC at 1.02 MHz. This is the reason why it sounds a little bit out of tune when comparing SwinSID to SID. It is not a big deal when listening to music or playing games but this may be a problem when using SwinISD with other instruments or real SID.
    There are two method to fix this: One is to change sampling frequency but this will give a little bit of aliasing effect. And the second method requires more CPU power to recalculate pitch value.
    @dJ dAb: I can send you fixed firmware with samplerate fix included so you will be able to test yourself how it sounds (i didn't test this method yet).



    Swinkels, that sounds great! I knew you would have a solution. If I can get it tuned right. I'd love to add a few more SwinSids to my collection (I have 8 C64s) It is a great little device and you've done a great job!!! btw... I purchased mine from the Retro Donald site. Is that the best way to go? Also, how do you update the firmware? Do you have to physical send something to me? Or is it uploaded to the ATMega88 somehow on my 644 or via a PC/Mac?


    Here's my email. Please get in touch and thank you for your response, Sean


    dab@blarg.net


    www.facebook.com/djdab

  • Update: Swinkels is sending me different firmware to work with. I need to assemble a STK200 programmer but it's super simple. Just a DB25 port, a few resisters, a 6 pin header, attach the device to my LPT port and upload the firmware via PonyProg software. Luckily, I have parts laying around.


    I must say I'm impressed with Swinkels support. Very Cool!!! Thanks Swinkels!!! ^^

  • Ich habe heute ein paar SwinSID's NANO von Donald erhalten. Danke dafür erstmal! :)


    Nur irgendwie klingen die sehr besch...eiden.
    Getestet auf einem C64c Board (ASSY250469) mit dem Spiel (Sound) BombJack.
    Das ganze klingt total abgehackt. So in der Art: Ich will, aber ich kann nicht...
    Teilweise werden Töne total verschluckt.


    Anderes Verhalten bei Prince of Persia. Hier ist wärend der Musik ein ständiges Knacken hörbar. Getestet mit EasyFlash 3.


    Kann das jemand bestätigen?