Posts by Anthony W.

    Das Spiel ist top und fordernd nach einiger Zeit .. Streame es bereits seit 2 Tagen auf Twitch... schade dass die Figur sich so langsam bewegt... bin auch schon ziemlich weit gekommen.. Nein es ist kein Zelda clone und spielt sich auch total anders.


    Super Arbeit!


    Grüße,

    A.

    Ahh ok. I wish I knew how to look at the code of these programs and have the same type of understanding that you guys do. Perhaps one day I will. So, if this information is correct, why was forum user "Disc Master I" and Stephen having conversation previously about testing these Phantasie games to work with the d81 file format using an SD2IEC device? Am I confusing the context of these previous conversations perhaps?

    Unfortunatly this is one of the rare games, wich doesn't work with the SD2IEC, until you begin to reprogram the game in a way that it doesn't need the REL files anymore. Reprogramming is not easy in this case, because it's compiled basic data, so the only way to get this to work on a real C64 is maybe running it from the Ultimate2+ cartridge. Otherwise the vice emulator works also very well with the game. I was able to playthrough the whole game on a raspberry pi4 with retropie installed.


    greetings,

    A.


    From what Stephan posted, the SD2IEC doesn't fully support handling the REL filetype. If you take a look into the Phantasie images, there are two REL files. "mn" contains all the encounter data and "scrolls" the text of the scrolls with the background story you find in the game. So with SD2IEC the game will crash every time when an encounter appears or you read a scroll.


    greetings,

    A.

    I have tested the games Stephan posted and was able to playthrough till the end.. but the game doesn‘t like fastloaders and needs True drive floppy emulation to run correctly.. since the sd2iec is limited to do the truedrive emulation, this could be the reason why the game is not working..


    greetings

    A.

    hi, I saw that the Metal Warrior trilogy for Easyflash was published on CSDb. Do you think it is possible to create an Easyflash crt with disk2easyflash or another tool for each of the four games?

    No need to .. because each of the four Metal Warrior games exists already as "non easyflash" CRT file - I got mine from the "Metal Warrior Quadrilogy Edition".


    greetings,

    A.

    Naja, wir reden hier von 20 Euro bei einem Verkäufer, der bisher bei EKA sehr positiv bewertet wurde. Nach Betrug riecht das für mich erst mal nicht. Soll vorkommen, dass Leute obskure Hardware verwendet haben und die im Schrank vergessen, während das System drumherum längst nicht mehr vorhanden ist.


    Edit: In einer seiner anderen Anzeigen findest du sogar ein Foto von dem Anbieter. :) Und seine Schlagzeug-Angebote untermauern die Beschreibung der C64-Hardware ja auch etwas.

    Ich will dem Verkäufer nichts unterstellen, dies ist nur mein persönlicher Eindruck anhand der vorliegenden Informationen und Bedingungen die er ja selbst erstellt hat.


    grüße,

    A.

    Anthony W.

    schöne sache mit der reparatur.

    mir stellt sich gerade nur die frage...hält das auch dauerhaft? beim spulen entsteht ja höherer druck als beim einfachen abspielen, und vor allem schadet es dem tonkopf auch nicht?


    auch kam mir der gedanke ob es nicht einfach ausreicht auf das alte band noch einmal neu draufzukopieren? sind die alten bänder den komplett erledigt oder sind einfach nur die daten verloren gegangen mit der zeit?


    Bez. des klebens: Wenn du das vernünftig machst, besteht keine Gefahr mit der Zugfestigkeit. Hab schon etliche Kassetten so repariert und nie ist ein Band gerissen.


    Bez,. des neu bespielens: Ich habe mit dem neu bespielen von alten bespielten Bändern keine so guten Erfahrungen gemacht. Die Spiele laden nicht, brechen zwischendurch ab, lesefehler etc. auf einen neuen Band funktionierten alle allerdings immer fehlerfrei.


    Grüße,

    A.

    Hier ein Beispiel wie man ein neues Band in die alte Originalhülle verpflanzt, ohne die Kassette dabei öffnen zu müssen (das Öffnen der Hülle klappt bei den meisten Originalspielen eh nicht, da die Kassetten verklebt sind)


    Kritisch sind neben dem Band selbst auch diese kleinen auf einer Metallfeder gelagerten Schwämmchen im mittleren Bereich der Kassette direkt unter dem Band. Diese Schwämmchen drücken das Band von der unteren Seite gegen den Tonkopf und "zerfallen" mit der Zeit, wenn die Kassette sehr alt ist, ist dies der Fall müssen diese ebenfalls getauscht werden.



    grüße,

    A.

    Irgendwie seltsamer Fall aber ich versuche mal zu entschlüsseln ob ich das richtig verstanden habe.


    1. du hast ein original vom Spiel was du mit deiner Datasette nicht laden kannst - Streifen beim laden deuten auf einen Fastloader hin, das Tape stoppt aber normalerweise noch bevor das Ende der Kassette erreicht ist automatisch, es geht im grunde nur der Datasettenmotor aus und die Play Taste bleibt gedrückt.. läuft das Tape aber komplett bis zum Ende durch, die Play Taste springt raus und du hörst noch den Datassetten Motor, dann deutet das meist auf ein defektes Tape oder verstellten Tonkopf hin.

    2. du hast mit der U2+ ein backup davon gemacht, was jetzt ebenfalls nicht läuft

    3. du besitzt noch eine TAP Datei vom Verkäufer des Spiels, die er mit seiner Datasette gemacht hat, diese geht an der U2+, wenn die Floppyfunktion deaktiviert ist


    wenn dies der Fall ist, dann versuche mal diese lauffähige TAP Datei von ihm auf ein frisches Band auf deine Datassette mit der U2+ Funktion write TAP to TAPE zu schreiben, oder du nimmst sicherheitshalber eine TAP Datei von dem Spiel aus dem Netz, wo du weisst dass die funktioniert


    Lädt das Spiel dann immer noch nicht mit der Datasette (U2+ vorher raus, nur Datasette ran) dann stimmt wahrscheinlich was mit deiner Datasette oder der Kassette nicht.


    Grüße

    A.

    Ich habe schon viele Tap mit der U2+ auf ein echtes Tape geschrieben und kann dir einiges dazu sagen..


    Als allererstes solltest du dir ein original Spiel welches auch funktioniert besorgen und testen ob das an der Datassette lädt, erst einmal ohne U2+ und ohne Floppy. Tut es das nicht, dann mal den Tonkopf reinigen und den Kopf korrekt einstellen mit dem Programm Recorder Justage. Lädt das Spiel danach ist deine Datasette erstmal korrekt eingestellt. Das ist die Basis mit der du arbeiten kannst


    Will das Spiel aber immer noch nicht laden.. kann zb der Transportriemen ausgeleiert sein, die halten ja nicht ewig.


    Im Fall dass das Spiel aber lädt kannst du mit der U2+ weitermachen.


    CaptFuture hat schon korrekt gesagt.. bevor du das TAP image auf Band schreibst, erst einmal das image an der U2+ testen ob das überhaupt funktioniert, manche Spiele erkennen eine angeschlossene Floppy und laden dann nicht komplett (ja, auch die Floppy der U2+ wird erkannt) .. Floppys abhängen oder in der U2+ deaktivieren.


    Zum Schreiben auf ein echtes Tape erzielst du die besten Ergebnisse wenn du sie auf quasi "neue" unbenutzte Tapes beschreibst, keine benutzten Tapes verwenden, da gibts häufig Lesefehler... alles schon erlebt..


    Ach so, auch die Firmware der U2+ auf den aktuellen Stand halten, ich erinnere mich noch gut, dass ich meine U2+ erst updaten musste damit das TAP Image auf das Tape korrrekt geschrieben wurde.


    grüße

    A-


    I tested another fixed beta from Stephan, wich still needs a small bug to fix (no crash anymore) and now I finished successfully the first Phantasie game and was also able to transfer the party to Phantasy 2.


    greetings,

    A.

    Hi Stephan,


    playing Phantasie 1 since several hours now.. works so far, but there is still an error on loading combat in dungeons, I think it happens when he wants to load a certain type of enemies, so it's completly random when the error comes up.. I append the vsf and the screenshot here, could you check?


    greetings,

    A.

    I have solved all the problems with jump addresses. Part 2 is finished and should now work without problems.:) By the way, I used the windows calculator to find out all the new values.

    And now I will continue to work on "Phantasie 1" and will finish it today.


    If "inserted a wrong diskette" appear on screen, attach the d81-image in winvice again. This is a problem with winvice in connection with the snapshot function.

    Great Job Stephan, the game works without error now.. but there is a major downside - it works only with this settings:


    Drivetype: D81

    True Drive Emulation: ON

    Virtual device traps: OFF


    This makes loading times very very slow.


    Any other Setting to make it faster (just deactivating True drive emulation or enable Virtual device traps) resulting in messages like "Wrong Disk entered" followed by the file data error allready mentioned or just the "wrong Disk" message.


    Could you check if you can make it work without "True drive emulation", that would make the game much more enjoyable...


    Greetings,

    A.

    I have tested Phantasie 1 a little bit further:


    - combat screen in overworld seems to be fine

    - walking in overworld is fine too, changing locations on the map works fine

    - entering locations also work fine


    anyway I found the following issues:


    1. if you enter a dungeon -> blank screen with red bar, after pressing fire it loads the dungeon, but you can't enter or exit.. annoying repeating beep sounds and blinking selection icon.


    2. if you loose all your characters during a battle, again the blank screen with the red bar appears, after pressing the fire a cutscene with a demon will show up where the dead characters will become undead or destroyed, after this sequence a blank screen and nothing happens anymore (game freeze)


    Phantasie 2:


    1. If a encounter shows up on the overworld, a message comes up : you may have inserted a wrong diskette", after pressing fire it shows an error message: "?File data error in 21720" followed by a READY and coursor prompt


    greetings,

    A.

    Here now the fix for Phantasie 1 & 2. No audible "ding.ding.ding.ding to hear.

    I twisted the numbers again. In most compilations, an address is given in high / low.

    This is different from the assembler. The address is given in low / high.

    Thank you Stephan for your quick fix...


    I can confirm that in Phantasie 1 the annoying beep sounds vanished, I will test dungeons and combat tomorrow


    In Phantasie 2 there is still a problem when you enter the first dungeon (cave) at the northwest of start city... After entering the cave there is a blank black screen with a single red bar in the middle of the screen and nothing happens until the fire button is pressed, then the annoying beep sounds comes up again and a flashing message appears that the wrong disk is inserted.. could you check this ?


    greetings

    A.

    I have the same issue like described on retropie/vice 3.4 on both games (Phantasie 1 & Phantasie 2)


    issue happens in combats, overworld and dungeons, simply everywhere in the game except the town.


    BTW: on Phantasie 2 if you enter a dungeon it ask for another disk.


    greetings

    A.