Hello, Guest the thread was called349 times and contains 10 replays

last post from CommFor at the

GenAssister

  • Evie Salomon, author of BackBit cartridge, has new hardware - GenAssister!


    What is GenAssister?


    It's joystick adapter that occupied both joystick ports on C64 on one side and it has one joystick port on other side allowing you to connect Genesis/Megadrive controller there.

    Pressing "Start" button on Genesis/Megadrive controller switching port between joystick port 1 and joystick port 2.

    But where this adapter really shines is allowing that one of three fire buttons on Genesis/MegaDrive controller is like you pressing Space on C64.

    Yes, C64 gamer's wet dream FINALLY came to fruition after few decades of waiting - with GenAssister you can finally play games on one controller with C64 games that use SPACE as second fire button!


    We all know pressing Fire on C64 Joystick port 1 is like you press Space bar on C64.


    Many C64 games use Space as second fire button - with GenAssister you can play them from SAME controller because all of them using port 2:

    "A" button is regular C64 fire button

    "B" button is fire button on Joystick Port 1 (like you press Space on keyboard)

    "C" button is second fire button that few C64 games use (like Super Mario Bros 64, Robocop 2)


    GenAssister adapter also has two switches:

    First one enables or disables auto-fire button on controller.

    Second one enables or disables fire button "C" on controller to use as Jump button in platform games.


    Some of C64 games using Space are on this list:


    Commando

    Green Beret

    Hawkeye

    Turbo Out Run

    Turrican 1-3

    Spy Hunter

    Armalyte

    Cabal

    Contra

    Shinobi

    Operation Wolf

    R-Type

    Golden Axe

    Turbo Charge

    Tusker

    Aviator Arcade II

    Marauder

    Atomic Robo-Kid

    Barbarian II - Dungeon of Drax

    Enforcer - Fullmetal Megablaster

    Chase HQ II - Special Criminal Investigation

    Combat Crazy

    Buffalo Bill's Wild West Show

    Moonwalker

    Army Moves

    Supremacy

    Ice Palace

    Wonderboy in Monsterland

    Chase HQ

    Midnight Resistance

    Giana Sisters

    Spelunker

    Last Ninja 1-3

    Gauntlet

    Typhoon

    1942

    Terra Cresta

    Slapfight

    Kung Fu Master

    Knight 'n Grail

    Aliens - Computer Game (Activision)
    Robocop 2

    Hard'n'Heavy

    SkyShark


    Expect my review of GenAssister here in few days - I received GenAssister prototype without switch for Jump button.

    Initial testing showing excellent results, I didn't notice any lag.


    Next week GenAssister will be available (in red or black case), pre-orders can be taken here:


    https://store.backbit.io/product/genassister/


    Meanwhile, Evie is giving way of one of the prototype versions of GenAssister.

    Just submit your email here for a chance to win:

    https://store.backbit.io/givea...-giveaway/


    YouTube movie showing GenAssister on Evie's channel:

  • Coole Sache. :thumbup: Gute Idee mit dem Joyport switchen per Joystickbutton.


    Ich hab bislang schon ein paar selbstgebaute Joysticks gesehen, welche den Feuerbutton des "Joyports 1" (also quasi die SPACE Taste), mit als Button im eigens gebauten Joystick integriert hatten und ebenfalls an beide Joy-Buchsen zugleich angeschlossen werden. Aber diese Idee als Adapter umzusetzen, mit dem man dann für jeden angeschlossenen Controller auch SPACE immer mit dabei hat auf einem Button, gab es bisher so wohl noch nicht.


    Wie man schon am Namen "GenAssister" erkennen kann, ist der Adapter bislang auf Mega-Drive Controller begrenzt und am Mega-Drive dominieren ja Gamepads deutlich. Wenn man lieber mit Joysticks spielt, wird's nicht ganz so einfach, sich da einen guten am Mega-Drive rauszusuchen. Aber okay, eine handvoll guter Joysticks gibt's wohl dafür.


    Richtig geil wäre noch eine zusätzliche Variante dieses Adapters mit USB Anschluss, denn da gibt's mehr gute Mehrbutton-Arcade-Joysticks. Vielleicht kommt sowas irgendwann noch? Der TOM und der RYS MK-II Adapter können diese Funktion mit der "SPACE Taste" und auch das "Joyport switchen" bislang logischerweise nicht, denn sie werden ja beide immer nur an einen Joyport angeschlossen. Aber das wäre eine coole Idee, bei der Menge guter Mehrbutton-Controller (auch Joysticks), die es für USB gibt. Dann wäre immer die SPACE Taste als Button mit dabei, egal welchen USB-Stick man dann auch anschliesst. Das wäre eine feine Sache.

  • Quote

    Richtig geil wäre noch eine zusätzliche Variante dieses Adapters mit USB Anschluss, denn da gibt's mehr gute Mehrbutton-Arcade-Joysticks.

    Soweit ich das bei USB Joysticks verstanden habe ist das so nicht möglich, da diverse USB Joysticks unterschiedlich belegt sind und man auf jeden unterschiedlich reagieren müsste.


    Was sogar beim TheC64 der ja USB hat das große Problem ist. Wurde auch hier besprochen. Warum funktioniert der Joystick Adapter auf USB?

  • Quote

    Richtig geil wäre noch eine zusätzliche Variante dieses Adapters mit USB Anschluss, denn da gibt's mehr gute Mehrbutton-Arcade-Joysticks.

    Soweit ich das bei USB Joysticks verstanden habe ist das so nicht möglich, da diverse USB Joysticks unterschiedlich belegt sind und man auf jeden unterschiedlich reagieren müsste.


    Was sogar beim TheC64 der ja USB hat das große Problem ist. Wurde auch hier besprochen. Warum funktioniert der Joystick Adapter auf USB?


    Möglich wohl schon, aber es wäre halt komplexer und aufwändiger, wenn es sich um USB handelt. Die verschiedensten USB Protokolle diverser unterschiedlicher Controller müssten halt dann Firmeware-mäßig alle nach und nach integriert werden in solch einen Adapter, so wie es ja bei beim "TOM" und "RYS MK-II" Adapter auch der Fall ist. Da gibt es dann Listen von denjenigen USB Joysticks/Gamepads, die schon damit laufen und anderen, die es noch nicht tun und dann müsste das halt nach und nach an immer mehr Controller angepasst werden.


    Wobei dies beim "RYS MK-II" Adapter leider jetzt auch recht zäh vorangeht seit einiger Zeit, weil beispielsweise die Amiga und C64 Firmware dieses Adapters nun auch schon seit ein paar Jahren nicht mehr upgedatet wurde. Besonders ärgert mich dies im Bezug auf die bislang nicht vorhandene Kompatibilität zum "USB Competition Pro - Anniversary Edition", denn diesen Stick würde ich auch gerne mal an meinem Amiga, C64 und Atari-VCS2600 benutzen.


    Dass man solch einen Adapter jetzt vielleicht nicht kompatibel zu ALLEN am Markt vorhandenen Arten von verschiedenen USB-Controllern bekommt, ist nachvollziehbar bei der Vielzahl die es da gibt, aber zu momentan aktuellen und recht bekannten Controllern, wäre es schon prima. Anfangs als er neu rauskam, wurde die Firmware des RYS auch noch wesentlich häufiger upgdatet, nun ist das scheinbar ein bisschen eingeschlafen, zumindest was diesen Adapter betrifft, beim TOM weiß ich es nicht, weil ich keinen habe.


    Es würde bei solch einem Adapter dann wohl auch darauf hinauslaufen, daß es wie beim RYS etwa, verschiedene Firmwares für verschiedene Computer oder Konsolen geben würde, auf denen der Adapter dann benutzt werden würde. Am RYS gibts da sogar zwischen Amiga und C64 eine unterschiedliche Firmware, wobei ich jetzt nicht genau weiss, ob es dabei nur um den zweiten Feuerbutton geht? Ich habe auf meinem RYS die Amiga Firmware drauf, er funktioniert aber auch am C64 problemlos. Denke jetzt auch nicht, dass ich dabei jetzt was am C64 ruinieren kann, die Unterschiede sind ja nicht so groß wie zum Mega-Drive etwa.


    Generell, wie man an den beiden genannten Adaptern TOM und RYS sieht, ist "von USB zu System x oder y" also schon möglich, es ist nur mit größerem Aufwand verbunden, dies dann zu vielen USB Gamepads/Joysticks kompatibel zu machen.

  • More games using Space as second fire button:


    Arachnophobia

    California Raisins

    Cyberdyne Warrior

    Flying Shark

    Menace

    Platoon

    Salamander

    Tai-Pan

    Technocop

    Dropzone

    Shadow Dancer

    Gauntlet - Deeper Dungeon

    Goonies

    F18 Hornet

    Give my Regards to Broad Street

    Gremlins II - The New Batch

    Monty on the Run

    NATO Commander

    Sleepwalker

    Telnyr II - The Golden Chalice

    Times of Lore

    Wizard's Doom

    Hyper Circuit

  • More C64 games using space as second fire button or pause:


    Saracen

    Clik Clak

    Thunderblade

    Katakis
    Mickey Mouse
    3-D Skramble
    Golf Master

    Spitfire '40
    I-Ball
    Ikari Warriors
    Fort Apocalypse
    Dream Warrior
    Raid over Moscow
    Star Raiders II
    Gradius
    Into Oblivion
    Arnie
    Blue Max
    Empire Strikes Back
    Rescue on Fractalus
    Stellar 7
    Spindizzy

    Fantasy World Dizzy
    Treasure Island Dizzy
    Fred's Back
    Garfield - Big, Fat, Hairy Deal
    Hard Hat Mack
    Solomon's Key
    Vampire
    Zorro
    Castle Master
    Crypt, The
    Dark Side
    Driller
    Total Eclipse
    Total Eclipse II
    Donald Duck's Playground
    Ghettoblaster
    Kwik Snax
    Microdot
    Nemesis
    Super Pipeline II
    Asterix & Magic Cauldron
    Entombed
    Gunfright
    Night Shade
    Pentagram
    Staff of Karnath
    Saboteur
    Time Machine

    Cyberwing
    First Strike
    Dizzy - Prince of The Yolk Folk
    Magicland Dizzy
    Crystal Kingdom Dizzy

  • Right now, there are:


    - 103 C64 games that use space as second fire button, and GenAssister recognize it pressing A button on Sega MegaDrive/Genesis controller

    - 9 C64 games that use space as second fire button, and GenAssister doesn't recognize it pressing A button on Sega MegaDrive/Genesis controller (reason for 3 is beacuse they use Port 1)

    - 18 C64 games that use space as pause button, and GenAssister recognize it pressing A button on Sega MegaDrive/Genesis controller

    - 1 C64 game that use space as pause button, and GenAssister doesn't recognize it pressing A button on Sega MegaDrive/Genesis controller (because game using Port 1)

    - 6 C64 games that use 2nd fire button, and GenAssister recognize it pressing C button on Sega MegaDrive/Genesis controller


    B button on Sega MegaDrive/Genesis controller using GenAssister is regular C64 fire button.

  • And here's list of six C64 games that using 2nd fire button on C64 joystick (this joystick is introduced with C64GS), and it's working with GenAssister when pressing C button on Sega MegaDrive/Genesis controller:


    Navy Seals (pause)

    Pang (pause)

    Robocop 2 (jump)

    Space Gun (select different shooting sights)

    Super Mario Bros 64 (jump)

    Turbo Charge (speed boost)


    Don't forget - never connect Sega/MegaDrive Controller directly to C64, it can damage your hardware!

    According to Evie Salomon (author of GenAssister adapter), it's safe to connect it using GenAssister adapter. My experience confirmed that.