Hello, Guest the thread was called275k times and contains 2578 replays

last post from mega65 at the

C65 Next Generation MEGA65

• Richtig Nelson

Oberste Priorität ist ein 100% hardwaremäßiger C65 Nachau.

Die Software ist zweitrangig, wobei wie's ausschaut Paul eher daran interessiert ist den 64er-Modus auch zu 100% kompatibilität zu bringen, und erst danach erweiterte Möglichkeiten für den MEGA-Modus implementiert, so lange Sinnvoll und im FPGA nicht zu viel durcheinander bringt ;-)

Die unvollständige ROMS können jederzeit später durch Updates vervollständigt werden.

• When we are talking about, "finishing" the c65; completing what commodore hasn't done; then our goal is, that the MEGA65 is almost 99,99% compatible to the c64 and we create a c65 that is compatible to all the c65 software that is available.

This is our Baseline - our goal !

We want to honor with the MEGA65 commodore and the 8-bit culture !

This might be the last real 8-bit machine and we realise it, as close as possible to the idea behind commodore.

We also want to deliver the community a piece of hardware, that they can use to experiment with.

Some people here might say, that the 40 MHz is not really commodore. But i tell you, BASIC is slow but with 40MHz in it's sleeve, Basic becomes fast and powerful.

Time is money. If i have to wait on the c64 that it decrunches some software, on the MEGA65 i press CAPS LOCK and it speeds up to 40 MHz. When decrunching is complete, i release the key again and i can continue as normal.

If you guys tell me now, but in those days, they didn't run on 40MHz, then i tell you, in those days, they also didn't had SD-card solutions for discdrives and why are you using those kind of solutions ? Because it makes working with our beloved machine more comfortable.

I believe, the "secret" behind the c64 is, that the people love(d) to experiment with it. Tinker with the hardware, tinker with the software. (and of course, play the games)

A Kernel switcher here, a new charrom there, a 2nd SIDchip or JiffyDOS. Finding out, how to get more than 8 sprites on the screen, or how to use/remove the border frame.

The MEGA65 continues exactly this, it is NOT a c64 replica, nor is it a kind of non-existent fantasy computer, it is a machine, we all know, we all can tinker with, in a more modern way AND we can discover new features (VIC-III and VIC-IV) with more speed...

And to come to your point of the incomplete Basic10, we have officially stated already: to prevent any kind of copyright issues, we will not touch/complete the incomplete Basic10 but YOU, the community is free to do so.

Does an incomplete Basic 10 makes the MEGA65 incomplete ? No ! not at all. The MEGA65 is a complete machine, all the hardware is implemented, Whoever buys a MEGA65 will get a piece of excellent, state-of-the-art hardware.

In principle, we could have called that machine an UBERspectrum, HIGHamiga, 7-auf-einen-Streich-SchneiderCPC or whatsoever because our hardware is, in principle able to support all those machines with ease ! (If we would have decided to create a core for one of those) but we wanted to complete commodores last 8-bitter The commodore 65 !

We are working hard, to make 2020 the year of the MEGA65 !!!

And all of you ! Here in this Forum ! In one of the biggest 8-bit communties worldwide ! are all invited to help us...

...or let's say, to help yourself, to get the hands on that piece of open-source hard- and software !

• The year is starting good and it really looks like, that the MEGA65 is getting more and more noticed worldwide.

We have received, to the begin of this year, a grand donation of 1500€ from one person alone.

Also, more and more people twittering about the MEGA65.

Here is the latest one:

• But i tell you, BASIC is slow but with 40MHz in it's sleeve, Basic becomes fast and powerful.

But the BASIC 10 is so uncomplete (not even the LOCATE command for setting the textcursor works, not to mention most graphic commands) that programming in that BASIC 10 is nearly no fun. ;)

If I want a fast BASIC, I'll use a modern BASIC at my PC.

8 bit computers were and are SLOW. That's not a bug to be fixed with more MHz, it is a wanted feature in our fast turning world. :)

• But i tell you, BASIC is slow but with 40MHz in it's sleeve, Basic becomes fast and powerful.

But the BASIC 10 is so uncomplete (not even the LOCATE command for setting the textcursor works, not to mention most graphic commands) that programming in that BASIC 10 is nearly no fun. ;)

Did they mention anywhere that they don't plan to complete it? It might be incomplete at the moment, but not forever I'd guess?

Did they mention anywhere that they don't plan to complete it? It might be incomplete at the moment, but not forever I'd guess?

We really would like to complete the Basic, but the risc of getting induldged with copyright in-fringements is just to high.

If a private person would implement the missing Basic10 commands and would release it for free to the community, it would be hard for an entity to start legal actions.

If the copyright owner would step forward and would tell us in written form: Go-ahead and use the C65s Basic10 at your will, we would definetly finish it. but as long as we don't have that permission, we just can't...

we are collecting money, to finish the last missing piece of hardware for the MEGA65, the injection moulds and we don't want to spend any money on lawsuits and copyright issues. (That's why we also don't care about the "C=" on our machine).

We will sell the MEGA65, but what the people are doing with it, once it's in their hands, we don't care about and we don't need to worry ;-)

PS: Locate ? : POKE 214,X:POKE 211,Y:SYS 58732:Print "MEGA65 rulez"

• Also wenn ich ehrlich bin interessiert mich der Mega65 erst dann, sobald es ein fertiges Basic 10 gibt, er keine zusätzliche Leistung hat die nicht schon im original C65 drin gewesen ist und sobald es heute noch genügend Entwickler gibt, die auch bereit sind dafür Programme zu entwickeln. Wenn ich einen schnellen Rechner für die reine Basic-Programmierung haben möchte, dann nehme ich meinen mittlerweile 9 Jahre alten Lenovo T410, dafür brauche ich kein neues Gerät. Wenn ich gerne ein Gerät hätte welches so nicht existiert hat, setze ich mir einfach eine Virtual Machine mit xMHz auf und starte bwBasic im Autostart.

Die Faszination an solchen Geräten rührt doch daher zu sehen, was mit denen alles möglich und von daher würde ich mir jederzeit ein Gerät hier hinstellen, welches einen vollständig lauffähigen C65 darstellt, der in einem nahezu original nachgebauten Gehäuse daherkommt und auf dem ich Spiele spielen kann, die sonst nie das Licht der Welt hätten erblicken können.

Es gibt doch nichts langweiligeres als irgendein neues erfundenes Gerät. Spätestens seitdem Tchibo nun auch anfängt selbst erfundene Retro-Konsolen zu verkaufen und es faltbare Smartphones gibt, sollte das jedem klar sein, dass die Welt so etwas nicht braucht. Andere sind vielleicht anderer Meinung, aber ich denke das bis auf vielleicht höchstens 20 Menschen bereit sind dafür Geld auszugeben.

Erinnert sich übrigens noch jemand von euch an das IndieGo!? Wieviele von euch haben so ein Gerät nun zuhause stehen und sind voller Inbrunst dafür?

• Die Faszination an solchen Geräten rührt doch daher zu sehen, was mit denen alles möglich und von daher würde ich mir jederzeit ein Gerät hier hinstellen, welches einen vollständig lauffähigen C65 darstellt, der in einem nahezu original nachgebauten Gehäuse daherkommt und auf dem ich Spiele spielen kann, die sonst nie das Licht der Welt hätten erblicken können.

Diese Original C65 Demo (die viele warscheinlich kennen), komplett in Basic10 geschrieben, demonstriert die Leistungsfähigkeit des C65 und seines (unvollständigen) Basic 10 !

Diese Demo läuft 1 zu 1 auf dem MEGA65. Das ist für uns ausschlaggebend und Referenz.

Von daher kann ich deine obere Aussage mit deiner Aussage hier:

Also wenn ich ehrlich bin interessiert mich der Mega65 erst dann, sobald es ein fertiges Basic 10 gibt, er keine zusätzliche Leistung hat die nicht schon im original C65 drin gewesen ist und sobald es heute noch genügend Entwickler gibt, die auch bereit sind dafür Programme zu entwickeln

nicht in Verbindung bringen.

• But the BASIC 10 is so uncomplete (not even the LOCATE command for setting the textcursor works,

LOCATE sets the graphics cursor, not the text cursor. As this instruction is more or less useless anyway (just as it is on the C128), its absence is not a real problem.

To set the text cursor, just use CHAR (just as on the C128).

Basic 10 is just Basic 7 with a new graphics sub-system (which never got fully implemented) and a few additional keywords like FIND or SET.

• 1. Ist das BASIC 10 in seiner Definition und Beschreibung (Syntax, Semantik) vollständig, sodass man genau weiß, was noch gemacht werden müsste?

2. Ist im ROM überhaupt noch genug Platz dafür?

3. Gibt es in BASIC 10 echte Integer-Variablen?

4. Gibt es einen BASIC-7-Compiler, den man nur noch umschreiben bräuchte?

• Also wenn ich ehrlich bin interessiert mich der Mega65 erst dann, sobald es ein fertiges Basic 10 gibt, er keine zusätzliche Leistung hat die nicht schon im original C65 drin gewesen ist und sobald es heute noch genügend Entwickler gibt,

Dann kauf ihn halt nicht.

Wenn jetzt hier jeder noch ein Wunschkonzert auf macht oder schreibt warum er ihn kauft oder nicht kauft wird der Thread nur unnötig unübersichtlich. Man findet eh kaum noch wichtige Infos.

• Der Mega65 macht wirklich echt Spass. Das ein Emulator wie XEmu nicht den Spass bringt, ist eigentlich auch klar. Auf einer richtigen Maschine bringt schon das Programmieren richtig fun. Das Projekt ist noch nicht abgeschlossen, so dass man damit rechnen muss, das noch nicht alles funktioniert. Es wäre aber schön, wenn mehr Leute sich für seine Realisierung einsetzen würden. Es sind nur eine Hand voll Leute, die an dem Projekt hauptsächlich arbeiten und das in ihrer Freizeit machen. Die Ergebnisse lassen sich daher echt sehen.

Ob das Gerät etwas für einen ist oder nicht, ist wohl Geschmacksache. Ich denke, das es für dieses Gerät einen Markt gibt, z.B. Demoprogrammierer. Jemand, der nur entspannt zocken will, wird wohl eher zu einem normalen C64 greifen oder zum Ultimate64.

• If i have to wait on the c64 that it decrunches some software, on the MEGA65 i press CAPS LOCK and it speeds up to 40 MHz. When decrunching is complete, i release the key again and i can continue as normal.

That's one point I will most like in conjunction with a 99% C64 mode as my Ultimate64 can't do this. The looks and the new old features of the 65 complete the picture in my opinion.

I have watched the Basic 10 Youtube Demo. It really is up to a visual speed now that competes with early Acorn BBC Basic in a 1 MHz Electron for instance. Except that the 65 is delivering more colours.

That really would have been a contemporary opponent to home computers in the early 90s like the expensive Archimedes series. For the masses not the classes...in true Commodore tradition.

• Wieviele Befehle fehlen denn im Basic 10?

Um es mal kurz zusammenzufassen: C65 - wie er "auf den Markt" kam - hier steht auch, was in Basic fehlt und was offenbar geplant war, aber nicht mehr realisiert wurde...