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Mega65 Ketzer Thread

  • Hi Leute,


    hatte 2023 einen Mega65 bestellt, diese Bestellung dann aber storniert, da ein halbwegs verlässlicher Liefertermin für mich nicht klar erkennbar war. Kürzlich (wegen der Batch 3 Auslieferung) habe ich es dann noch einmal probiert, als auf der Trenz-Bestellseite „voraussichtlich lieferbar am 05.07.2024“ stand (steht dort bis heute). Leider ist dieser versprochene Liefertermin nicht real, wie die E-Mail Bestellbestätigung von Trenz zeigte.


    Nun stellt sich für mich die Frage, wofür braucht man eigentlich den Mega65?

    • C64 Spiele Kompatibilität ist vermutlich deutlich schlechter als auf dem C128
    • C64 Spiele mit Disketten Kopierschutz laufen vermutlich gar nicht auf dem Mega65
    • kaum native professionelle C65 Programme
    • kein Userport
    • der Mega65 ist eine Hardware Emulation des C65 (FPGA) - was das Teil von seinen Innereien her nicht gerade sexy macht
    • IEC-Bus Kompatibilität Floppy/Drucker vermutlich nur rudimentär


    Pluspunkte des Mega65

    • geiles Gehäuse
    • gute Tastatur
    • gut gestaltetes Handbuch

    Solange es originale C64/C128er Systeme bei eBay & Co gibt, die deutlich günstiger sind als ein Mega65, stellt sich für mich die Frage, wozu man den Mega65 eigentlich braucht?

  • 2 Punkte darf ich mal falsifizieren:


    Die C64-Kompatibilität ist um Welten besser als beim 128. Es gibt ja einen wirklich exquisiten C64-Core, der jetzt schon super ist.


    Und Userport wird es auch geben. Gibt schon eine Prototyp-Erweiterungsplatine.


    Der Mega65 ist, so wie das Ultimate64, eine Investition in die Zukunftssicherheit. Im Unterschied dazu gibt es halt eine wirklich perfekte Tastatur und ein schickes Gehäuse.


    Und es gibt ein Mega65 Basic, mit dem man auch als Laie gute Erfolge erzielen kann.


    Ob man so was nun "braucht", muss jeder selbst entscheiden. Ich habe ja gesagt und bin begeistert.

  • Ich denke als absoluter C64 Fan, ich meine damit aufgewachsen, auf dem Schulhof Disketten getauscht, 64er Heft im Bus gelesen zu haben.. Wussten wir irgendwann von dem C65- Prototypen! Ich fand die Bilder und Rezessionen beeindruckend. Dann aber kam der Amiga 500, und habe nicht mehr an den C65 gedacht.


    Erst viel später wurde ich auf den Mega65 aufmerksam geworden, war glaube ich auf der Amiga37, in Neuss 2017. Ich denke, es ist mit dem Mega65 die letzte Chance, den Prototypen C65 zu bekommen und selber in den Händen zu halten. Auch wenn die Lieferzeiten lange sind, und das Teilchen nicht grade günstig ist.. Ist sicherlich nicht für jeden Computer Fan gedacht. Vielleicht haben sich die Amstrad CPC Fans, auch später den Amstrad CPC „Plus“ gegönnt?

  • 2 Punkte darf ich mal falsifizieren:


    Die C64-Kompatibilität ist um Welten besser als beim 128. Es gibt ja einen wirklich exquisiten C64-Core, der jetzt schon super ist.

    Der C128(D) hat fast die gleichen MOS-Chips wie der C64. Inwiefern ist der FPGA Mega64 mit C64-Core dem 64er-Modus des C128 in Bezug auf die C64-Kompatibilität überlegen? Wie zeigt sich das konkret?

  • C64 Spiele Kompatibilität ist vermutlich deutlich schlechter als auf dem C128

    Nein


    C64 Spiele mit Disketten Kopierschutz laufen vermutlich gar nicht auf dem Mega65

    wenn du eine 1541 anschliesst und eine echte Diskette nutzt vermutlich schon ;)


    kaum native professionelle C65 Programme

    Dafür native Mega65 Programme aber ja, sind bisher noch wenige


    kein Userport

    wird es geben, siehe Antwort von kracken34 :)



    der Mega65 ist eine Hardware Emulation des C65 (FPGA) - was das Teil von seinen Innereien her nicht gerade sexy macht

    kommt drauf an, was man da "sexy" findet :D



    IEC-Bus Kompatibilität Floppy/Drucker vermutlich nur rudimentär

    Hab kein Drucker um sowas zu testen, 1541/1571/1581 etc laufen problemlos :)



    Solange es originale C64/C128er Systeme bei eBay & Co gibt, die deutlich günstiger sind als ein Mega65, stellt sich für mich die Frage, wozu man den Mega65 eigentlich braucht?

    Wenn du eine solche Frage stellen musst brauchst DU definitiv KEINEN Mega65 :D

  • C64 Spiele Kompatibilität ist vermutlich deutlich schlechter als auf dem C128

    Nein

    Gibt es Belege für diese Aussage?

    Der C128(D) hat fast die gleichen MOS-Chips wie der C64. Inwiefern ist der FPGA Mega65 mit C64-Core dem 64er-Modus des C128 in Bezug auf die C64-Kompatibilität überlegen? Wie zeigt sich das konkret? Sollte der Mega65 nicht eher mehr C65 Hardware näher sein - via FPGA? Oder konfiguriert der C64-Core den Mega65 via FPGA Programmierung hardwareseitig als C64 mit CPU/CIA/VIC/SID & Co?

  • Be careful not to confuse the C64 core with the MEGA65 core + C64 mode.


    The C64 core is a chip-level recreation of a PAL-mode Commodore 64. It is more compatible with C64 software than a C128 in "C64 mode" because the C128 falsifies the preconditions of a few registers for a few software titles. The C64 core does not. The C64 core also provides a high degree of compatibility with IEC serial devices.


    The MEGA65 core is a computer compatible with an idealized Commodore 65. The Commodore 65 has a "C64 mode" that differs from the C128's "C64 mode" in significant ways, especially the CPU. The C65's "C64 mode" is inevitably less compatible with C64 software than the C128's "C64 mode" because of design decisions that Commodore made. Commodore cancelled the C65 project just prior to release, and it's possible that its limited C64 compatibility was a deciding factor.


    The MEGA65 is an FPGA platform capable of running either the MEGA65 core or the C64 core, as well as other cores. If you want to run C64 software on your MEGA65, the C64 core will provide the best experience, and will be more compatible with games and copy protection than a C128.


    If you're bothered by the fact that the MEGA65 is an FPGA platform and doesn't have the C65's original discrete ICs, then your only option to experience a C65 at home is to buy one of the few remaining prototypes for tens of thousands of dollars. Practically speaking, a modern mass-produced C65 made of discrete ICs simply can't exist, and desiring one is pointless.


    Alternatively, you can buy a MEGA65 FPGA machine, join a community of enthusiasts having a great time, and enjoy a personal computer with a high-quality mechanical keyboard in a Commodore layout, injection molded plastic case, built-in 3.5" floppy drive, virtual disks on an SD card, Ethernet file transfer, and support for digital video displays, that can behave as a MEGA65, a C64, and other future Commodore cores as they are released.


    The MEGA65 core in "MEGA65 mode" is a rich Commodore-like 8-bit personal computing experience. It is under active development, and is well supported by a team of volunteer developers, a ton of documentation, and a growing library of software written by people like you. If you're not interested in that experience, then the MEGA65 may not be for you. I'm looking forward to the day when I can recommend the MEGA65 as a museum of high-fidelity Commodore cores, worth having even if you're not interested in the MEGA65 part. For now at least, the centerpiece of the project is the "MEGA65 mode" experience.

  • Be careful not to confuse the C64 core with the MEGA65 core + C64 mode.


    The C64 core is a chip-level recreation of a PAL-mode Commodore 64. It is more compatible with C64 software than a C128 in "C64 mode" because the C128 falsifies the preconditions of a few registers for a few software titles. The C64 core does not. The C64 core also provides a high degree of compatibility with IEC serial devices.

    Thanks for these explanations. That makes the Mega65 interesting for me too. I wasn't aware that the cores make the changes at chip-level. I thought that there was a Mega65 internal FPGA firmware that is located below the cores and cannot be changed by normal users.

  • Robin of 8-bit Show and Tell has a video on the modest limitations of the C128's "C64 mode:"


    I can confirm that POKE 53296,1 does nothing on the C64 core, which matches the C64. On a C128 in C64 mode, upper bits of this register are used for things like the CPU speed, so C64 programs that write values without consideration for the C128 register bits will work on a C64 and fail on a C128 in C64 mode.


    The MEGA65's GO64 mode actually does better than a C128 in this respect. The MEGA65 architecture has multiple modes ("personalities") for the I/O registers, and in the VIC-II mode tries to be fully compatible with the C64, including this register. The VIC-III/VIC-IV mode implements the C128 flags, but these are not visible in VIC-II mode, and so don't misbehave in the same way.


    There are plenty of other reasons C64 titles fail in GO64 mode, especially the use of undocumented 6502 instructions which are not supported in the 45GS02. We have considered implementing a 6502 compatibility mode to see if we can improve this, but I believe it is not yet finished.


    Scrolls of Abadon, Cohen's Towers, Monty Mole, He-Man: The Ilearth Stone, and Frantic Freddie are all C64 titles that Robin shows have issues on the C128 in C64 mode. I'm too lazy to test these myself. If anyone tries them in GO64 mode, report your findings, and compare them to the C64 core. I'm curious. :)

  • Jegliche Entwicklung Richtung C65 im Mega65 hätte man sich für mein Empfinden komplett schenken können. Ich komme als Entwickler schon mit meinen PC-/Amiga-/C64-Projekten so gut wie gar nicht hinterher, warum soll ich da eine Minute an was denken was es nie gab und was kaum jemand versteht oder hat? Wenn ich bei YouTube nach neue n Mega65 Sachen schauen scheint es da nicht gerade die große Begeisterung zu geben, was ich ja auch genau so zu erwarten war.


    Aber der Mega65 als Mega64 hätte meine Aufmerksamkeit, vom Design, Tastatur usw. gefällt mir das Gerät echt gut, aber wie gesagt dieses ganze C65 Zeug hätte man sich sparen können. Ich verstehe aber dass da Entwickler dran Spaß hatten das mal umzusetzen, nur wie viel Freude haben die Kunden an dem reinen C65 wenn es da kaum was für gibt, nicht mal nostalgische Gefühle?


    Sorry für die vielleicht harten Worte hier, aber das ist das was ich von Anfang an dachte als ich vom Mega65 gehört hatte. Den Spectrum Next fand ich auch toll, auch preislich, aber da ist auch nicht wirklich was passiert.


    Vielleicht erbarmt sich ja noch jemand und bringt einen Mega64 für unter 500,-EUR raus, ein Diskettenlaufwerk kann man sich natürlich da komplett schenken.

  • Is a C128 core planned for the Mega65?

    I've been looking into the scope of work for this recently. I wouldn't say it's "planned," and I have plenty of (maybe too many) projects already. But I have tabs open. :)It'd be my favorite core if we can pull it together. An existing C128 MiSTer core is similar enough to the C64 core that it might actually be pretty straightforward, and I want to learn more about core dev. It should even be possible to have the VIC on one video output and the VDC on the other, for a dual-screen set-up!


    Edit: I meant it'd be my second favorite core! ;)

  • Es gibt so viele Projekte in diesem Forum die mich nicht interessieren. Was mache ich also ? Ich halte mich daraus und mache keine Threeads auf, um es denen, die daran Spass haben, es zu versauen.


    Es fängt hier schon an das hier von Hardware Emulation gesprochen wird. Wer solche Sachen in die Welt setzt hat das System nicht verstanden.Diese Diskussion findet alle Jahre wieder statt. Das die Wartezeiten der Auslieferung lang sind, war von Anfang an klar. Jeder der hier mitgelesen hat, wusste das. Es gibt hier nun mal keine Premiumkunden die bevorzugt behandelt werden. Das bei ca. 1800 verkauften Einheiten nicht sofort Call of duty umgesetzt wird, sollte wohl klar sein. Hier ist selber machen angesagt.

  • Sorry for the perhaps harsh words here....

    No need to apologize, this is the heretics thread! ;)


    For some, the "undiscovered country" of a new machine with deep roots in Commodore history is a big part of the appeal, a sweet spot between an actual vintage machine and an all-new retro-style platform. I occasionally ask myself, why am I putting this much effort into a new machine with a small audience when I could be participating in a much larger and more established ecosystem like the C64. It actually feels a bit wrong-headed to me to prefer exploring an unexplored space. Almost everything I'm learning about the MEGA65 applies to the C64, and is just as new to me either way! The fact that the road to the C64 is well traveled shouldn't matter. It does make it more exciting that I'm learning it at the same time as a group of people, and I can turn around and help others with what I'm learning. Getting sprite multiplexing working on a C64 is less fun when I'd be the millionth person to do it, but maybe it shouldn't be.


    Notably, "undiscovered country" for computer architecture is mostly fun for programmers because you need programming tools to explore it, and that leaves people less interested in programming out in the cold. It is a core tenet of my work that anyone can enjoy programming a computer, and anyone even remotely interested in retro computing should at least dabble a little bit in BASIC. I try to include small and easy programming activities in every Digest. But there are many ways to enjoy retro computers. That's one reason why there's so much interest in running C64 software on the MEGA65. People who don't consider themselves programmers see the MEGA65 and say, "That's neat! Let me know when there's something I can do with it." I hope the MEGA65 community will eventually form layers, with programming enthusiasts building out ways other enthusiasts can engage and enjoy. I also hope the boundaries between those layers stay blurry and welcoming.


    I'm not sure what you have in mind with "Mega64" but of course there are many quite nice C64 re-creation projects. Putting an Ultimate64 in a newly minted case with a mechanical keyboard and fresh keycaps is a fun and easy project that doesn't require any programming know-how, and has a very satisfying result. Or do a similar build with a MiSTer. Or use a mix of new and vintage parts. Or just run the C64 core on the MEGA65. :)

  • ... warum soll ich da eine Minute an was denken was es nie gab und was kaum jemand versteht oder hat?

    Weil man es damalstm gerne gehabt hätte und man heute gerne verstehen will, was man damit machen hätte können? ;)


    Für mich war das der Hauptgrund, mich mit dem MEGA65-Projekt zu beschäftigen.


    Einen MEGA65 selbst habe ich nach wie vor nicht (das Gerät an sich sehe ich auch in finanzieller Hinsicht etwas "skeptischer"), aber ich habe schon Monate mit dem Emulator und dem Nexys-Board hinter mir und das macht mir immer noch sehr viel Spaß. :)

  • das Gerät an sich sehe ich auch in finanzieller Hinsicht etwas "skeptischer"

    Aus finanzieller Sicht ist das Teil doch ueberhaupt kein Problem. Insbesondere wenn die Lieferzeiten weiterhin so bleiben wie jetzt wird man den doch jederzeit fuer die selbe Summe wieder los?

  • We have considered implementing a 6502 compatibility mode to see if we can improve this, but I believe it is not yet finished.

    At the latest since the C64 core exists, this makes no sense (anymore) in my eyes and the time for this would certainly be used more "profitably" elsewhere in the MEGA65 project.


    If I want to use existing C64 programs in the MEGA65, I start the C64 core and that's that. And if you absolutely want to develop new C64 programs on the MEGA65, then the C64 core is fine too.


    I also find it interesting to use the extended capabilities of the MEGA65 in C64 mode. Only for this you can do without "illegal" opcodes, if you program that first anyway. ;)

  • das Gerät an sich sehe ich auch in finanzieller Hinsicht etwas "skeptischer"

    Aus finanzieller Sicht ist das Teil doch ueberhaupt kein Problem. Insbesondere wenn die Lieferzeiten weiterhin so bleiben wie jetzt wird man den doch jederzeit fuer die selbe Summe wieder los?

    Diese Aussage verstehe ich nicht. Was hat ein möglicher Wiederkaufswert damit zu tun, ob sich für jemanden der Kauf des Geräts für 800 EUR lohnt? Die wenigsten wollen vermutlich einen MEGA65-Handel betreiben? :D